Maści przeciwzapalne – leki niezastąpione w walce z bólem mięśni i stawów

maści przeciwzapalne maj 23, 2023

Maści przeciwzapalne – leki niezastąpione w walce z bólem mięśni i stawów

Obecnie wiele osób cierpi z powodu bólów mięśni i stawów. U seniorów najczęściej spowodowane są obniżeniem siły mięśniowej i związaną z nią zmniejszoną ilością ruchu. Z tą przypadłością zmagają się również osoby prowadzące siedzący tryb życia oraz uprawiające wyczynowo sporty. Jedną z możliwości pomocy cierpiącym z powodu bólu kostno-stawowego są maści przeciwzapalne. Aby dobrać prawidłowy lek i dawkowanie, warto najpierw zastanowić się nad przyczyną i rodzajem dolegliwości.

Jak wybierać maści przeciwzapalne?

Z uwagi na mnogość maści przeciwzapalnych należy poinformować lekarza lub farmaceutę o kilku ważnych kwestiach na temat odczuwanego bólu, które ułatwią wybór właściwego leku. Są to m.in.:

• stopień nasilenia,
  • lokalizacja np. konkretne miejsce lub rozlanie po całym ciele,
  • rodzaj – to czy jest nagły, a może ma charakter falowy,
  • podłoże – aby upewnić się, że jest on spowodowany stanem zapalnym, a nie czynnikami emocjonalnymi lub psychosomatycznymi.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na to, kto będzie używał maści. Określenie tego, w jakim jest wieku, czy zmaga się z innymi chorobami lub bierze leki na stałe, pomoże wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do stosowania leku.

Skład maści przeciwzapalnych

Na rynku dostępne jest kilka typów maści przeciwzapalnych łagodzących źródło bólu, pomagając w ten sposób choremu powrócić do codziennego funkcjonowania. Zwykle w ich składzie obecne są niesteroidowe leki przeciwzapalne o działaniu miejscowym tj. ibuprofen, naproksen czy diklofenak, który ponadto wykazuje właściwości przeciwobrzękowe. Mogą również zawierać dodatkowe substancje rozgrzewające lub chłodzące np. mentol, jak również kolagen, glukozaminę lub chondroitynę. Istnieją również maści na bazie ziół tj. korzeń hakorośli, szyszki chmielu, mięta czy tymianek o nieco słabszym działaniu.

Maści na silny ból

Wymienione wyżej maści przeciwzapalne można nabyć bez recepty. Jeśli ich stosowanie nie przyniesie pożądanych rezultatów, należy udać się do lekarza, którzy przepisze lek zawierający silniejszą substancją czynną. Jedną z nich jest ketoprofen wykorzystywany do leczenia bólu o dużym i średnim nasileniu. Jednak tego typu preparaty nie mogą być stosowane przez dzieci poniżej 15 roku życia, kobiety w trzecim trymestrze ciąży oraz matki karmiące. Ponadto można ich używać wyłącznie pod kontrolą lekarza.

Maści przeciwzapalne vs. tabletki przeciwbólowe

Maści przeciwzapalne dużo lepiej sprawdzają się w leczeniu bólu mięśniowego, kostno-stawowego oraz urazów tj. stłuczenia, skręcenia czy zwichnięcia, ponieważ są podawane bezpośrednio na chore miejsce. Natomiast środki przeciwbólowe mogą podrażniać żołądek, więc nie powinny stosować ich osoby cierpiące z powodu choroby wrzodowej, zgagi, refluksu oraz przyjmujące na stałe leki, które wchodzą w interakcje z substancjami zawartymi w tabletkach. Dlatego w przypadku wystąpienia bólu o charakterze miejscowym najlepszych rozwiązaniem dla takich pacjentów jest zastosowanie maści przeciwbólowej. Warto również wspomnieć, że maść powinno się nakładać wyłącznie na czystą i pozbawioną ran, wysypki czy bąbli skórę.